
31.07.2025
Заступник міністра розвитку громад і територій Сергій Деркач про реформу автобусного ринку. Основні тези з інтерв'ю Forbes
Заступник міністра розвитку громад і територій Сергій Деркач в інтерв'ю Forbes розповів про етапи реформи автобусного ринку, популярні міжнародні напрямки та діяльність автостанцій. МАПА публікує основні тези.
- Цифри.
В 2024 році перевізники продали квитків на міжнародні рейси на 20 млрд грн. Скільки принесли внутрішні перевезення, невідомо – близько 80% ринку працювало «в сіру».
Зараз щоденно за кордон виїжджає понад 500 автобусів. Приблизно стільки ж в’їжджає до України.
Перевізники купують нові автобуси: торік імпортовано понад 1200 автобусів, із них 303 – нові.
- Видача ліцензій та популярні напрямки.
Мінрозвитку перевело видачу ліцензій у цифровий формат і максимально спростило їх отримання. Ліцензія коштує близько 3000 грн, її можна отримати за три дні. Загалом на всі процедури – до 10 днів.
Найбільше нових маршрутів відкрити до Польщі, Німеччини, Молдови та Італії.
- Мобільний застосунок для автобусних перевезень.
Мінрозвитку працює над оновленням autobus.gov.ua. На ньому планується дати можливість перевізнику управляти своїми маршрутами, продавати квитки. А пасажиру – купувати виключно легальні рейси. На основі порталу хочемо восени запустити застосунок. В застосунку можна буде залишати відгуки про перевізників і маршрути.
- Внутрішні маршрути.
За 11 років в Україні не відкрито жодного нового внутрішнього маршруту – це наслідок паперових «паспортів маршруту» і непрозорих конкурсів. У 2026-му буде створена електронна система. Перевізник або місцева влада формує маршрут у кабінеті, за 10 днів він реєструється, а далі оголошується конкурс із прозорими критеріями.
- Перелік автостанцій та будівництво нових.
Міністерство створило Реєстр автостанцій – в ньому вже понад 300 автостанцій. В 2026 році будуть запроваджені стандарти: туалет, платформа, зала очікування.
Вже з'явилися нові автостанції, в Буську, наприклад. Триває будівництво в Мукачеві, Білій Церкві. Але є певні складності. Перша – багато перевізників не хочуть користуватися послугами автостанцій, а забирають пасажирів на парковках. Інше питання, що бізнес часто стикається з проблемами на етапі оформлення документів та підтвердження прав на землю, оскільки багато автостанцій не мають належних документів або мають проблеми із землею та нерухомістю. Ми працюємо над спрощенням.
Повна версія інтерв'ю тут