
03.06.2025
Як працює центральний автовокзал у Кракові
МАПА взяла участь у IV Форумі керівників автостанцій, який пройшов у Кракові. Делегація МАПА не тільки встигла виступити на форумі, а ще і пройтись автовокзалом та розповісти вам про його модель функціонування.
Краківський вокзал побудований з нуля у 2005 році. Раніше це була площа, де розміщувалась стихійна парковка. Не було розкладів руху, табло, все було в паперовому форматі.
Зараз — це величезний багатоповерховий хаб, в який інтегровано автовокзал, залізничну станцію та торгову галерею. Кошти на будівництво автостанції виділила держава, але в проекті брали участь і інвестори, адже хаб включає і торгівельний центр.
До речі, в Польщі більшість залізничних вокзалів об'єднано з автостанціями, до того ж поширеною є практика будівництва торговельних комплексів безпосередньо біля таких хабів.
Якщо говорити про те, кому належить автовокзал, то приблизно 80% акцій автостанції належить державі. До речі, головний операційний директор АТ «Малопольські Автовокзали» (компанії Małopolskie Dworce Autobusowe S.A., MDA S.A) Томаш Кутай розповідав, які механізми комерціалізації автостанції в Кракові (про це розповімо трохи згодом). Нагадаємо, що MDA S.A здійснює управління автовокзалом, співпрацює з перевізниками, надає інформаційні послуги, а також послуги з придбання проїзних документів для пасажирів на автовокзалах у Кракові та Новому Сончі.
Якщо говорити загалом, то в Польщі функціонують різні види володіння автостанціями: державні, приватні та змішані. Прикладом 100% приватного бізнесу є автостанція у Бжеску, а є повністю державні автовокзали, наприклад, у Варшаві.
Що цікавого ще? До 2030 року в центральній частині Польщі планується побудувати хаб, який поєднає залізницю, автовокзал і аеропорт. Як діляться думками в кулуарах форума, строки, скоріш за все, будуть збільшені, проте такий комплекс точно з'явиться.