Новини

06.03.2025

У сфері пасажирських перевезень лише 1% жінок. Це потрібно змінювати, — Катерина Дацко, виконавча директорка Фундації інституційного розвитку та керівниця проєкту She Drives

Минулого року в Україні стартував проєкт She Drives, метою якого є навчання 100 жінок-водійок автобусів для роботи у сфері пасажирських перевезень. Проєкт реалізує Фундація інституційного розвитку за ініціативи Міністерства розвитку громад та територій України в партнерстві зі структурою ООН Жінки та за фінансової підтримки Швеції. 

Команді МАПА, яка на 100% складається з жінок, стало дуже цікаво дізнатися деталі проєкту, а саме: як проходив відбір, куди будуть працевлаштовані водійки, з якими стереотипами бореться Фундація тощо.

Ми поговорили з Катериною Дацко, виконавчою директоркою Фундації інституційного розвитку та керівницею проєкту She Drives, Анною Неодничою, комунiкацiйною менеджеркою Фундації, а також з Олександрою Кундіренко, асистенткою проєкту.

Народження проекту

Як народилась ідея створити проєкт для навчання жінок-водійок автобусів? Які етапи її втілення? Чи є подібні проєкти в інших країнах?

Катерина:  Наша організація співпрацює з Міністерством розвитку громад та територій України (далі – Міністерство), тому ми розуміємо всі болі галузі. Факторів кілька: початок автобусної реформи у 2024 році, висновки-дослідження потреби у водіях вантажного та пасажирського транспорту, мобілізація.

У сфері пасажирських перевезень лише 1% жінок. Це потрібно змінювати. За даними дослідження Міністерства, на сьогодні у сфері автобусних перевезень (зокрема в комунальному транспорті) нестача водіїв та водійок сягає 30% або приблизно до 6 тис. людей. 

Власне проєкт зародився через потреби галузі та прагнення Міністерства знайти рішення, а також на основі нашого досвіду у сфері професійного розвитку, розробки профстандартів, організації навчання тощо. Можна додати сюди наше бажання підтримати жінок у цій сфері.

З чого ви починали проєкт?

Катерина: Ініціативу реалізувати такий проєкт виявило Міністерство. Далі народилася концепція, яку підтримали ООН Жінки в Україні та уряд Швеції.

У порівнянні з іншими країнами наскільки в Україні багато/мало жінок-водійок?

Катерина: Точних цифр немає. У цілому за кордоном розглядають жінку у сфері ширше, тобто не лише як водійку. Починаючи від власниці, керівниці транспортного бізнесу, керівниці логістичних процесів і безпосередньо водійки. Тобто в інших країнах вже давно йде робота для подолання гендерних стереотипів у цій сфері, але вона значно ширша в охопленні професій.

Олександра: Варто додати, що жінки, які подавали документи на участь у проєкті, в анкетах та особистих розмовах повідомляли, що надихнулися досвідом жінок за кордоном. Часто під час подорожей до інших країн, українки бачили жінок-водійок вантажівок, автобусів, і це стало мотивацією для їх власного розвитку.

Уточнювальне питання: Міністерство економіки України запустило набір на програми перекваліфікації для жінок (професії водійки вантажного та пасажирського транспорту). Ви дотичні до цього проєкту?

Катерина: Ми напряму не дотичні, але впевнені, що Міністерство економіки та Міністерство розвитку громад та територій України співпрацюють по цьому проєкту. Проєкт Міністерства економіки ширший і направлений не лише на транспортну сферу, а в цілому на розвиток жінки в різних важливих для країни сферах. До того ж проєкт Міністерства економіки направлений не лише на жінок, а й на ветеранів та їх родини.

Фінансування, навчання та KPI

Щоб зорієнтувати наших читачів чи читачок, про який об'єм фінансування проєкту She Drives йдеться?

Катерина: Можу сказати, скільки сьогодні коштує підготувати жінку для роботи водійкою пасажирського транспорту. Ціни в регіонах коливаються (ми це знаємо, адже співпрацюємо напряму з автошколами), але в середньому ціна на повну підготовку, починаючи від теорії до практики водіння, трохи більш як $1 000 на людину. 

Але тут важливо зазначити, що проєкт охоплює не лише навчання теорії та практики водіння автобуса, а й залучення психолога для підтримки на шляху входження в професію, тренінги з покращення загальних здібностей, підготовки резюме, проходження співбесіди, екскурсії на підприємства, де жінки матимуть змогу працевлаштуватися.

Деталі про проєкт: скільки зараз жінок навчається (на автобуси), як проходить навчання (офлайн/онлайн, є тестові завдання, де проходить водіння)?

Олександра: Загалом у проєкті беруть участь 100 жінок, яких було відібрано з 403 заявниць.

Під час першого етапу було відібрано 86 жінок, частина з яких не змогла розпочати навчання через невиконання певних умов участі у проєкті. Під час другого набору ми отримали багато заявок, хоча вільних було всього 30 місць.

Катерина: У колег за кордоном подібні ініціативи мають інші цифри. Наприклад, у Туреччині у схожому проєкті взяли участь 20 жінок, з яких 7 навчили, і лише 5 жінок працевлаштували. Проте, там немає такої мотивації, як в Україні.

У нас же стоїть конкретний KPI: 100 жінок в проєкті, з яких мінімум 80 маємо працевлаштувати. Ми створюємо робочі місця, і це важлива особливість цього проєкту.

За якими критеріями відбиралися учасниці?

Катерина: Відбиралися жінки, які проживають в Україні, мають водійське посвідчення (за обраною категорією «B», «C», «CE», «D1») з досвідом водіння понад 3 роки. 

Також при відборі учасниць враховувалася їх особиста мотивація опанувати професію водійки автобуса та можливість навчатися онлайн/офлайн, готовність до працевлаштування.

У яких регіонах жінки могли подати анкету?

Катерина: Проєкт діє в місті Києві, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Хмельницькій та Чернігівській областях. У цих регіонах жінки проходять теоретичне й практичне навчання та будуть працевлаштовані. 

А як відбувається відрахування з проєкту, якщо воно є?

Олександра: Команда дуже прискіпливо обирає кандидаток. Наші учасниці мають максимально орієнтуватися на результат.

Багатьом учасницям нам довелося відмовити в участі, адже їх метою було лише отримання іншої категорії без бажання працевлаштуватися та професійно розвиватися у сфері пасажирських перевезень. Це не відповідає завданням та меті проєкту She Drives. 

Також відмовляли заявницям, які не мали достатнього досвіду, який визначено законодавством. Також відмову отримували заявниці з регіонів, яких не було включено до географії проєкту.

Як жінки дізналися про проєкт?

Катерина: Це комунікація на наших офіційних ресурсах, на ресурсах Міністерства та ООН Жінки в Україні, а також органів місцевого самоврядування, ЗМІ.

Анна: Також маємо офіційний сайт, де є вся інформація про проєкт та його етапи реалізації. До того ж діють соцмережі проєкту She Drives.

А як шукаєте роботодавців?

Анна: Перед початком проєкту ми вже мали запит на водійок від 10 компаній-партнерів. Це одна з передумов до створення проєкту. 

Наразі роботодавці, які мають запит на водійок автобусів, можуть заповнити анкету та таким чином заявити про бажання стати партнерами She Drives.

Це запити від комунальних підприємств?

Катерина: Так. Перед тим, як ми подавали заявку на проєкт, ми вже мали листи підтримки з комунальних підприємств, які розміщені в регіонах проєкту. 

Також ми співпрацюємо з приватними підприємствами – «Зелений Слон 7» (спеціалізується на забезпеченні регулярних автобусних пасажирських рейсів на території України) та FlixBus.

Тобто ми не обмежені лише комунальним транспортом і відкриті до партнерства з бізнесом. 

А в чому, на вашу думку, різниця в роботі між комунальними підприємствами та приватними?

Катерина: У кожного свій стиль роботи. Як на мене, то в комунальних підприємствах все одно ще побутують стереотипи щодо жінок-водійок, тоді як у бізнесі їх значно менше. 

Олександра: Щодо працевлаштування хочу додати, що у нас є жінки, у яких родинний бізнес у сфері автобусних перевезень, і вони хотіли б бути більш дотичні до цієї сфери. Також є учасниця, чоловік якої придбав автобус, і вона має намір отримати категорію та займатися пасажирськими перевезеннями. 

Ба більше, частина жінок мають досвід в логістиці та таким чином хочуть підвищити рівень роботи. Тобто підприємство запропонувало жінці участь в проєкті та надалі перехід в межах підприємства на посаду водійки.

Етапи та стереотипи

Повернемось до проєкту. Підкажіть етапи проєкту?

Катерина: Подання документів, проходження відбору для участі у проєкті, проходження стандартної програми автошколи, іспит, знайомство з роботодавцями, за результатами іспиту – працевлаштування.

Додатково під час навчання (проєкт діє до кінця червня) ми підтримуємо особистісний розвиток учасниць. Для них доступні психологічна підтримка, екскурсії до підприємств для ознайомлення з їх роботою, участь у ярмарку вакансій, де роботодавці можуть себе презентувати та розповісти про роботу.

З якими стереотипами ви та/або учасниці проєкту зустрічалися?

Катерина: Співпраця з ООН Жінки в Україні, як і сам проєкт She Drives, зокрема, направлені на дослідження бар'єрів, які сповільнюють чи перешкоджають розвитку жінки в цій сфері. Уже зараз Фундація завершує аналітику по пілотних регіонах, зокрема на комунальних підприємствах, для визначення цих бар'єрів. Тобто паралельно ми аналізуємо, що заважає жінці органічно розвиватись у сфері пасажирських перевезень.

Анна: Ми надаємо рекомендації для жінок, що робити в ситуації висміювання/неповаги/упередженого ставлення/фізичного контакту. Також проводимо тренінги не лише із запитом «що робити», а й для запобігання таким випадкам.

Катерина: Завдання проєкту — не лише підготувати жінок-водійок, а й продовжити глобальну боротьбу зі стереотипами, надати підтримку жінкам та вкотре довести, що немає рамок та стандартів для жінок, надто для тих, хто працює або бажає стати водійкою автобуса.

Пілотний проєкт з навчання та працевлаштування водійок автобусів реалізується ГО «Фундація інституційного розвитку» за ініціативи Міністерства розвитку громад та територій України у партнерстві зі структурою ООН Жінки та за фінансової підтримки Швеції.