24.10.2025

Нам потрібно визначити, яким категоріям пасажирів компенсується проїзд, який орган компенсує проїзд пільговика та який механізм компенсації, — Галина Третьякова

Якщо галузь буде «тиснути», це значно пришвидшить розгляд законопроекту № 5651-2 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг». Про це повідомила голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, Галина Третьякова, під час Всеукраїнського транспортного форуму 2025: «Галузь автобусних пасажирських перевезень - Погляд у майбутнє».

Вона наголосила, що на сьогодні питання оплати пільгового проїзду громадян стоїть гостро. Однією з причин нагальності є те, що чинне законодавство немає конкретики щодо визначення того, хто саме має оплачувати пільговий проїзд. 

«З одного боку законодавство містить норму, що держава безоплатно надає право на пільговий проїзд. З іншого боку немає чіткого визначення, хто саме «держава»: орган місцевого самоврядування, центральний орган виконавчої влади, це держбюджет чи система соціального страхування, закон не визначає», — розповіла Галина Третьякова.

За допомогою нового закону в Україні буде змінено модель фінансування безоплатного проїзду, адже «ми розуміємо, що в державі немає нічого безоплатного».

«Наша задача чітко визначити, яким категоріям пасажирів компенсується проїзд, який орган компенсує проїзд пільговика та який механізм компенсації», — повідомила голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

Вона нагадала, що в першому читанні прийнято державний бюджет на 2026 рік, і в бюджетній програмі погашення пільгового проїзду за рахунок бюджетних коштів немає. Це означає, що компенсацій пільгового проїзду за рахунок державних коштів не буде. Для того, щоб ця програма з'явилася в держбюджеті, потрібно прийняти 5651-2 в другому читанні та цілому. 

«Моя пропозиція, яка погоджена в Офісі Президента, щоб держбюджет взяв на себе компенсацію перевезення УБД. Інші пільгові категорії місцеві бюджети», — повідомила Третьякова.

Що пропонується в законопроекті:

  1. Законопроект має виписати технологічний ланцюжок, як відбувається верифікація пасажира пільгової катеорії. Водночас у кожного транспортника має бути інструкція, що робити, якщо в транспорт зайшов пільговик без картки уповноваженого законом банку. Спойлер - з нього має бути стягнутий проїзд. 
  2. Попередньо всі пільговики мають отримати спеціальну картку, куди будуть надходити кошти виключно на оплату проїзду. За УБД за рахунок держбюджету, інші категорії територіальний орган місцевого самоврядування.
  3. В транспортному засобі має бути встановлений валідатор, куди можна буде прикласти картку і таким чином оплатити проїзд. 

МАПА щиро підтримує позицію голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів та дякує за активну позицію Мінрозвитку, Мінсоцу та Мінветеранів. А також дякуємо нашим учасникам за ініціативність, дієвість та відправку 100 листів на підтримку законопроєкту. 

Зі свого боку ми продовжимо комунікацію з органами влади щодо вирішення питання й триматимемо в курсі учасників ринку.