
24.10.2025
Нам потрібно визначити, яким категоріям пасажирів компенсується проїзд, який орган компенсує проїзд пільговика та який механізм компенсації, — Галина Третьякова
Якщо галузь буде «тиснути», це значно пришвидшить розгляд законопроекту № 5651-2 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг». Про це повідомила голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, Галина Третьякова, під час Всеукраїнського транспортного форуму 2025: «Галузь автобусних пасажирських перевезень - Погляд у майбутнє».
Вона наголосила, що на сьогодні питання оплати пільгового проїзду громадян стоїть гостро. Однією з причин нагальності є те, що чинне законодавство немає конкретики щодо визначення того, хто саме має оплачувати пільговий проїзд.
«З одного боку законодавство містить норму, що держава безоплатно надає право на пільговий проїзд. З іншого боку немає чіткого визначення, хто саме «держава»: орган місцевого самоврядування, центральний орган виконавчої влади, це держбюджет чи система соціального страхування, закон не визначає», — розповіла Галина Третьякова.
За допомогою нового закону в Україні буде змінено модель фінансування безоплатного проїзду, адже «ми розуміємо, що в державі немає нічого безоплатного».
«Наша задача чітко визначити, яким категоріям пасажирів компенсується проїзд, який орган компенсує проїзд пільговика та який механізм компенсації», — повідомила голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Вона нагадала, що в першому читанні прийнято державний бюджет на 2026 рік, і в бюджетній програмі погашення пільгового проїзду за рахунок бюджетних коштів немає. Це означає, що компенсацій пільгового проїзду за рахунок державних коштів не буде. Для того, щоб ця програма з'явилася в держбюджеті, потрібно прийняти 5651-2 в другому читанні та цілому.
«Моя пропозиція, яка погоджена в Офісі Президента, — щоб держбюджет взяв на себе компенсацію перевезення УБД. Інші пільгові категорії — місцеві бюджети», — повідомила Третьякова.
Що пропонується в законопроекті:
- Законопроект має виписати технологічний ланцюжок, як відбувається верифікація пасажира пільгової катеорії. Водночас у кожного транспортника має бути інструкція, що робити, якщо в транспорт зайшов пільговик без картки уповноваженого законом банку. Спойлер - з нього має бути стягнутий проїзд.
- Попередньо всі пільговики мають отримати спеціальну картку, куди будуть надходити кошти виключно на оплату проїзду. За УБД — за рахунок держбюджету, інші категорії — територіальний орган місцевого самоврядування.
- В транспортному засобі має бути встановлений валідатор, куди можна буде прикласти картку і таким чином оплатити проїзд.
МАПА щиро підтримує позицію голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів та дякує за активну позицію Мінрозвитку, Мінсоцу та Мінветеранів. А також дякуємо нашим учасникам за ініціативність, дієвість та відправку 100 листів на підтримку законопроєкту.
Зі свого боку ми продовжимо комунікацію з органами влади щодо вирішення питання й триматимемо в курсі учасників ринку.