08.12.2025

Чому в Україні потрібно змінювати закон про пільгові автобусні перевезення. Блог директорки МАПА

Пільгові перевезення в Україні давно потребують оновлення: громадяни мають право на безкоштовний проїзд, однак перевізники роками не отримують компенсацій. У результаті система фактично не працює, створюючи постійні конфліки сторін та фінансові збитки. Про це повідомила директорка МАПА Альона Векліч у блозі для БізнесЦензор.

В Україні понад 14 категорій громадян мають право на безкоштовний проїзд автобусами — від учасників бойових дій та людей з інвалідністю до дітей з багатодітних сімей. Закон гарантує компенсацію перевізникам, але на практиці вона майже не надходить. Через це перевізники змушені обмежувати кількість пільгових місць, що не має юридичної сили, і отримують штрафи за відмову в перевезенні.

За даними МАПА, у 2025 році збитки перевізників від пільгових поїздок перевищили 6,1 млрд грн, тоді як на ринку працює лише близько 12,2 тис. перевізників.

Вирішити проблему має законопроєкт №5651-2 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг" Джерело: https://censor.net/m3588752 щодо реформування пільгового проїзду.

Основні зміни законопроєкту

  • Адресна компенсація кожному пільговику через спеціальну банківську картку;
  • Оплата проїзду — тільки за електронним або паперовим квитком;
  • Обов’язкове встановлення автоматизованих систем обліку оплати проїзду у автобусах;
  • Запровадження мультимодального (електронного) квитка для користування різними видами транспорту.

Пільговикам потрібно буде відкрити спецрахунок у визначеному банку та пройти верифікацію в органах місцевого самоврядування. На картку щомісяця нараховуватимуть кошти для проїзду, а невикористані суми повертатимуться банку.

Паралельно держава створює Єдину автоматизовану систему обліку оплати проїзду, до якої будуть підключатися органи влади. Перехідний період розрахований на два роки.

Навіщо це потрібно

Реформа дозволить:

  • Зняти конфлікти між пільговиками та перевізниками;
  • Забезпечити реальне виконання прав на безкоштовний проїзд;
  • Дати перевізникам ресурси для оновлення транспорту;
  • Зменшити тіньові перевезення та збільшити податкові надходження до 10 млрд грн на рік.

Подібна система вже працює у Полтавській області, що демонструє її ефективність. Попри складність змін, впорядкування пільгових перевезень є неминучим кроком. Детальніше про законопроект у блозі МАПА для БізнесЦензор.